“Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is het meest maatschappelijk van het land?”

Onlangs las ik een nieuwsartikel op RTL Z dat mij bijzonder aansprak. Daarin stond dat generatie Y oftewel de millenials – iedereen die geboren is tussen 1980 en 2000 – liever niet hun geld uitgeven aan bezittingen, maar aan ervaringen. En blijkbaar heeft dat nu al gevolgen voor de beurswaarde van bedrijven. Bloomberg constateert namelijk dat de aandelen die gerelateerd zijn aan recreatie, reizen en de deeleconomie het sinds de crisis heel goed doen. Deze twintigers en vroege dertigers sparen bijna niet, geven minder om materiële zaken en willen vooral delen. Daarnaast kiest deze generatie steeds meer voor werkgevers met een maatschappelijke betrokkenheid. Ze zoeken eerder naar zingeving dan naar flinke bonussen.

En laat ik nou net zo’n millenial zijn die vindt dat we niet alles meer voor lief moeten nemen. Wij moeten beter bewust zijn van onze eigen impact op de wereld. Waar geef je nu echt je geld aan uit en waar verdien je je geld mee. De keuzes die je hierin maakt bepalen jouw eigen footprint. Bijna dagelijks horen we wel iemand roepen “denk aan de generaties na ons”. Dat vind ik een dooddoener. Wij zelf verdienen toch ook een mooie leefwereld! Bovendien wekt een dergelijke kreet de onterechte indruk dat we nog wel even hebben. Maar we weten allemaal dat het 1 minuut voor 12 is. Wellicht is de angst om marktaandeel te verliezen wel een goede stok achter de deur voor bedrijven om nu eens kritisch naar zichzelf te kijken. Wees gewaarschuwd: het gaat om je bestaansrecht.

Volgens mij weten we allemaal wel dat het anders moet. Toch? Maar wat dit nu concreet betekent voor een organisatie, vraagt om meer lef. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is het meest maatschappelijk van het land?” Ik weet zeker wie openstaat voor het antwoord, weet wat hem of haar te doen staat. Want wie het verschil durft te maken, staat een mooie toekomst te wachten.

PS
Vorig jaar heb ik een eenvoudig onderzoek gedaan naar het bestaansrecht van NGO’s. Hierin concludeerde ik “het delen van ervaring” een belangrijke sleutel is naar de toekomst. In mijn optiek geldt dit voor alle organisaties. En volgens Bloomberg past dit dus bij het gedrag van millenials. Mijn advies: “deel als bedrijf je positieve en negatieve ervaringen”. Als klant, medewerker of aandeelhouder wil je weten waar je aan toe bent. Pas dan kom je als organisatie geloofwaardig over en vergroot het je waarde in de breedste zin van het woord.

Lees hier het artikel ‘Uitgaven millenials beïnvloeden de beurs nu al’.

Lees hier het hele verslag van mijn onderzoek naar het bestaansrecht van NGO’s.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.